torsdag 2 januari 2014

Min syn på kost

Min syn på kost har ändrats ganska mycket sen sist jag bloggade. Jag satt och läste igenom mina gamla blogginlägg förut och såg att då åt jag rätt så mycket proteiner, drack proteinshakes och så vidare.. Jag är fortfarande vegetarian som jag var då och har varit i ungefär 6-7 år. Eller ja, stockholms-vegetarian som jag har fått höra att det kallas. Detta innebär att jag inte äter något rött kött utan bara fågel och fisk. Detta beror på att min mage inte fixar det röda köttet. Jag har på senare tid funderat mer och mer på att börja äta mindre utav dessa två animalier. Jag äter kanske kyckling 2-3 gånger i veckan och fisk 2-3. Det är framförallt kycklingen som jag skulle kunna tänka mig att dra ner på (jag gillar fisk och skaldjur alldeles för mycket) då jag inte känner att det är lika gott längre. Jag kommer dock inte sluta med det helt, det har jag för dålig fantasi för, haha.

Något annat jag har minskat ner på väldigt mycket är mjölkprodukter. Förut åt jag det i princip varje dag i form av keso, kesella, creme fraiche, grädde i grytor och ost på mackor. Jag har helt tappat "suget" för keso och kesella, det är inte alls lika gott längre och smakar mest strävt och fel att äta! Creme fraiche och grädde känner jag att jag klarar mig utan och jag behöver inte detta för att må som bäst. Jag äter det självklart ibland. Detta gäller även osten, jag har minskat ner på mackätandet och sen är jag för snål för att köpa ost nu när jag bor själv. Mjölk har jag aldrig druckit så det är inget problem.

Så vad äter jag egentligen? Ja, det undrar jag med ibland. Jag har egentligen inga "typiska" dagar, istället kan jag rada upp vad jag har ätit idag:

Sen frukost/lunch: Banan/kakaosmoothie (kan lägga ut recept senare), en rågkuse med philadelphia, spenat, ½ avokado och rödlök. 2 koppar te och D-vitamin samt Probion.
Mellanmål: Egenpressad juice på rödbetor, morötter, apelsin, äpple och clementin.
Middag: Quinoa, ugnsstekt torsk, raw bbq-sås (även där lägger jag ut recept) och en apelsin.
Kvällsfika: Några kuber av en whiskeyost som jag fick när jag var hemma hos mamma och pappa över jul.

Rödbetsjuice

Jag vill äta ren mat med mycket frukt och grönsaker. Jag tycker att det känns bra i min kropp och detta fortsätter jag med tills att min kropp vill något annat.

Just det! Jag kommer, precis som jag gjorde för två år sen, att köra igång en sockerutmaning med mig själv! Under en viss tid kommer jag att minska ner på godis, chips (det senaste halvåret har det blivit MYCKET sånt). De dagar som jag inte äter något av detta (alkohol räknas också in) så kommer jag att få ett poäng, är det en dag som jag väljer att äta socker så får sockret ett poäng. Det gäller alltså att vinna och jag kommer inte att sätta upp ett förbud utan mer uppmärksamma för mig själv hur lätt det är att äta snask både 3,4 och 5 gånger i veckan.

Nu blev det långt här, jag ska strax krypa ner i sängen och läsa en bok. Godnatt på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar