måndag 23 april 2012

Jag har nu under en vecka testat på periodisk fasta. Det betyder att man under 16 timmar av dygnet fastar och under de resterande 8 timmarna så äter man. Jag tycker att det har funkat okej för mig, jag har trivts med sättet att äta men tyvärr så passar det inte riktigt mina rutiner. När jag är iväg och jobbar så kanske jag inte är hemma förrän sent på kvällen och då rubbas de där 8 timmarna lite och nästa dag "måste" jag äta ännu senare för att tajma de 16 timmar som jag fastar.

Positivt - Jag lär mig att uppskatta maten på ett annat sätt.
Jag väljer maten mer medvetet, det känns onödigt att trycka i mig fika under de här 8 timmarna, för jag vet att jag ändå inte kommer stå mig på det tills nästa dag.
Jag äter för att jag faktiskt är hungrig.
Jag äter mindre för att jag inte orkar trycka i mig så mycket mat på de 8 timmarna.

Negativt - Det är svårt att få in rutinerna. Jag jobbar ju bara ibland och jag har inga fasta tider så det kan bli lite snurrigt då.
Jag äter mindre. Det är ju både positivt och negativt men vissa dagar kunde jag inte ens komma upp i 1000 kcal och jag vet att min kropp behöver mer än så.
Det är svårt när man blir bortbjuden. Det känns tråkigt att tacka nej till mat bara för att det ska funka.

Jag kommer inte att fortsätta med periodisk fasta (jag vet att jag skulle ha behövt äta såhär under en längre tid för att se de stora fördelarna) men jag gillar sättet att göra det på och jag lyckades faktiskt gå ner 2 kg på fem dagar. Det kanske blir något sådant i framtiden istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar